Logo
Old Opel Veteran Club Belgium
Picture  
 
Geschiedenis
Opel geschiedenis
Nummerplaten
 
Old Opel Veteran Club Belgium - Geschiedenis
 

Een kort overzicht van een lange Opel geschiedenis…

( periode 1862 tot 1980 ) De periode na 1980 is te recent en werd buiten beschouwing gelaten.

Op de meeste hedendaagse Opel onderdelen is een identificatieklever aangebracht waarop de benaming ADAM OPEL vermeld staat. Wie is dat?
Adam Opel ( 1837-1895 ) werd geboren op 9 mei 1837 te Rüsselsheim ( Duitsland ), zijn vader was een zelfstandige slotenmaker. Adam vond het vak van slotenmaker maar niets en zijn vader had daarenboven ouderwetse ideeën van zaken doen. Adam ging op 20 jarige leeftijd naar Parijs om er bij een naaimachinefabrikant te gaan werken.
In 1862 komt hij terug naar Rüsselsheim en begint er op 25 jarige leeftijd met tegenzin van zijn vader een naaimachinefabriek. Zijn broer George ( 1838-1913 ) komt enige tijd later ook bij hem werken.
In 1868 huwt Adam met Sophie Scheller (1840-1913) uit dit huwelijk werden vijf zonen geboren.

  1. Carl (1869 - 1927) overleden op 58 jarige leeftijd
  2. Wilhelm (1871- 1948 ) overleden op 77 jarige leeftijd
  3. Heinrich (1873 - 1928) overleden op 56 jarige leeftijd
  4. Fritz (1875 - 1938) overleden op 63 jarige leeftijd
  5. Ludwig (1880 - 1916) gestorven aan het Oostfront op 36 jarige leeftijd

Al de zonen van Adam waren op jonge leeftijd actief in de wielersport.

In 1886
produceert Adam een speciale fiets met een groot en een klein wiel: “Hoge Bi”
In 1887
gaat zijn 18 jarige zoon Carl naar Engeland en brengt een lage fiets mee. Vanaf dan ook fabricage van lage fietsen.
In 1895
overlijdt Adam Opel op 58 jarige leeftijd.( er werden toen nog geen auto’s gemaakt ! )
In 1898
produceren de zonen van Adam de eerste auto’s volgens het concept Lutzmann. ( koetsen met eencilinder motor ) Deze relatie loopt snel stuk.
In 1901
begin productie van motorfietsen.
In 1902
begin productie van auto’s volgens het concept Darracq die goed in de markt liggen. Ondertussen beginnen de zonen van Adam ook te werken aan hun eerste auto van eigen ontwerp en fabricage.
In 1902
eerste echte Opel auto’s met als naam Opel Motorwagen 10/12 PS uit eerbetoon naar hun vader die veel te vroeg overleden was en dit spijtig genoeg niet meer heeft kunnen meemaken.
In 1905
eerste Opel auto met gesloten dak.
In 1907
einde van de fabricage van motorfietsen + opstarten van de productie van race auto’s (7.3 liter en 100pk motoren)
In 1908
eerste tweepersoons doctorwagen met twee cilinders.
In 1911
ook productie van vliegtuigmotoren.
In 1911
einde fabricage van naaimachines. Fabrieksbrand was de aanleiding. Een miljoen naaimachines werden er in totaal geproduceerd.
In 1913
overlijden van de echtgenote van Adam, Sophie Scheller ( 73 jaar ) en van George Opel ( 75 jaar, broer van Adam )
In 1914
begin van de productie van vrachtwagens en daarna legervoertuigen en BMW vliegtuigmotoren.
In 1917
werden de zonen Wilhelm ( 46 jaar ) en Heinrich (44 jaar ) in de adel verheven. Vanaf dan is hun naam von Opel.
In 1918
ook Carl ( 49 jaar ) mag vanaf dan von Opel heten.
In 1924
begint Opel met de productie van auto’s aan de lopende band. ( groen gelakte Laubfrosch 951 cc , 4 cilinder )
In 1925
opnieuw productie van motorfietsen
In 1929
einde 2de productieperiode van motorfietsen
In 1927
overlijden van Carl von Opel ( 58 jaar )
In 1928
overlijden van Heinrich von Opel (56 jaar )
In 1928
verricht Opel pionierswerk op het gebied van raketaandrijving in auto’s en vliegtuigen. Met een auto op rails wordt 254 km/uur gehaald.(Bestuurder is Fritz von Opel, zoon van Wilhelm en kleinzoon van Adam )
In 1928
verkopen de twee nog levende zonen van Adam: Fritz Opel en Wilhelm von Opel hun aandelen aan General Motors. De fabriek Opel en de naam Adam Opel worden in stand gehouden met General Motors als aandeelhouder en werkgever. Tot op heden is dit nog steeds zo!.
In 1929
einde van de Opel raketauto’s en vliegtuigavonturen.
In 1930
de P4 als opvolger voor de Laubfrosch
In 1935
allereerste Olympia en allereerste opel met een zelfdragende carrosserie.
In 1935
eerste gestileerde Zeppelin op het spatbord van een fiets en op de voorkap ter hoogte van de koeler van de allereerste Olympia met zelfdragende carrosserie.
In 1936
uitvoer per Zeppelin van een Olympia naar Rio de Janero!
In 1937
einde van fabricage van fietsen. De productie wordt aan NSU verkocht.
In 1937
eerste Kadett en Super 6. Technisch adviseur Nordhoff zei bij het uitbrengen van de Kadett: Onze doelstelling is het bouwen van een auto die een zo hoog mogelijk comfort koppelt aan een lage prijs.
In 1938
overlijden van Fritz Opel, hartaanval op 63 jarige leeftijd.
In 1938
eerste Admiral en Kapitan
In 1940
productie van Blitz vrachtwagens in grote getale en voorlopig einde van de productie personenwagens ( oorlog ! )
Hitler beschouwt de Opel fabriek als zijn eigendom.
In 1942
productie van vliegtuigmotoren voor de bommenwerpers van de Luftwaffe en van de Messerschmittz.
Bij G.M. in Amerika werden vliegtuigmotoren voor de geallieerden geproduceerd!. Na de oorlog komt de Opel fabriek onder Amerikaans bewind. Nordhoff ( zie hoger ) valt in ongenade omdat hij verdacht werd van tijdens de oorlog medewerking verleend te hebben aan de nazi’s. De VW fabrieken stonden onder Engels bewind en het zijn de Engelsen die Nordhoff aantrokken om grote baas te worden bij Volkswagen. De Kever zou de auto voor het volk worden als grote concurrent van Opel.
In 1947
GM neemt de leiding weer over en opnieuw productie van personenwagens. De vooroorlogse Olympia duikt opnieuw voor het eerst weer op. Nordhoff was weg en de productie van de Kadett werd niet hernomen. Nochtans zou de Kadett het alternatief kunnen zijn voor de VW Kever. Het zou tot in 1962 duren alvorens de Kadett opnieuw in productie kwam.
In 1948
opnieuw productie van de Kapitan.
In 1948
begin fabricage van koelkasten van het merk Frigidaire – Opel.( General Motors )
In 1948
het overlijden van de laatste nog levende zoon van Adam, Wilhelm von Opel ( 77 jaar )
In 1950
de olympia en de Kapitan krijgen op het voorfront ter hoogte van de radiator een embleem bij. Het betreft een afleiding te zijn van het wapen van de onlangs in 1948 overleden Wilhelm von Opel. Het stelt drie gevleugelde wielen voor, symbool voor snelheid, bedrijfszekerheid ( degelijkheid ) en duurzaamheid ( onverslijtbaar ).
In 1954
eerste Olympia Rekord
In 1957
verhuis van de koelkastenproductie naar Frankrijk.
In 1959
productie van de eerste Record’s met vier deuren.
In 1962
de hergeboorte van de Kadett ( periode 1940 tot 1961 was er geen Kadett productie ) De Kadett was een regelrechte aanval op de inmiddels populaire VW Kever.
In 1965
eerste Diplomat V8.
In 1967
eerste Commodore.
In 1968
eerste Opel GT.
In 1970
eerste Ascona en Manta ( = concurrent Ford Capri)
In 1978
eerste Opel Monza en Senator.
In 1979
verkoop van de afdeling koelkasten. Frigidaire verdwijnt van de markt.
In 1981
in Rüsselsheim komt een nieuwe verfwerkplaats die meer dan 500 miljoen mark kost. Opel is de eerste automobielfabrikant die gebruik maakt van milieuvriendelijke verf op basis van water. Bovendien worden alle modellen voorzien van benzinesystemen die bestand zijn tegen methanol. Een jaar later in 1982 gaat een nieuwe fabriek open in Zaragoza, Spanje, en start de productie van de nieuwe Opel Corsa. In Wenen-Aspern, Oostenrijk wordt een nieuwe motor- en transmissiefabriek ingehuldigd.
In 1984
Introductie van de nieuwe Kadett E. Het Gsi-model met een luchtweerstandcoëfficiënt van 0,30 beschikt over de beste aërodynamica in zijn klasse wereldwijd. Opel doet forse investeringen en inspanningen voor de bescherming van het milieu. In de herfst van 1985 is Opel de eerste fabrikant in Duitsland die een volledig gamma modellen aanbiedt, uitgerust met katalysators. wbrW
In 1988
Introductie van de nieuwe Opel Vectra, die de populaire Ascona-reeks moet vervangen. Een jaar later wordt de nieuwe Opel Calibra voorgesteld met een luchtweerstandcoëfficiënt van 0,26, de beste aërodynamica ter wereld. In 1989 wordt Opel de eerste massa-autofabrikant in Europa die een katalysator met gesloten kring standaard installeert op alle voertuigen met benzinemotoren. Het Blitz-symbool wordt gewijzigd en evolueert naar een zelfstandig bedrijfssymbool. Dit teken weerspiegelt de overgang van Opel naar een moderne, meer wereldwijd georiënteerde autobouwer.
In 1990
Opel is de eerste Europese autofabrikant die ploegwerk op grote schaal invoert. Zes tot twaalf werknemers vormen een ploeg waarin de leden niet altijd dezelfde handelingen moeten verrichten. De ploeg is zelf verantwoordelijk voor een specifiek deel van de productie met als voordeel: verhoogde motivatie, productiviteit en kwaliteit.
In 1992
Opening van de nieuwe Opel-fabriek in Eisenach (Duitsland). Deze ultramoderne fabriek biedt werk aan 2000 mensen en bepaalt de norm voor de toekomstige internationale fabrieken van General Motors. In een nieuwe productie-eenheid in Szentgotthard (Hongarije), gaat de productie van de Opel Astra van start. In datzelfde jaar doet Opel zijn intrede op de markt van de recreatievoertuigen met de Frontera en Monterey.
In 1993
Lancering van de Corsa (tweede generatie), ontworpen en gemaakt in Duitsland, aangepast en geïntegreerd voor de wereldmarkten. Opel introduceert ook de nieuwe ECOTEC-generatie met vier- en zescilindermotor, een combinatie van uitstekende prestaties en maximale benzinebesparing en lage emissieniveaus. Het Opel Technical Development Center (TDC) in Rüsselsheim staat in voor de ontwerp- en fabricageactiviteiten buiten Noord-Amerika.
In 1994
De dertigmiljoenste Opel - een MV6 - rolt van de assemblagelijn. Lancering van de Omega (tweede generatie) met de nieuwe ECOTEC-motor en SAFETEC-veiligheidsconcepten. In augustus start de Opel-fabriek in Zaragoza (Spanje) met de productie van de nieuwe Tigra coupé. In november gaat in Warschau (Polen) de productie van de Opel Astra van start. Nieuwe Opel-benaming in Europa: Alle filialen en fabrieken op het continent die Opel-producten produceren of verkopen veranderen hun officiële naam van General Motors in Opel.
In 1995
Introductie van de Opel Vectra (tweede generatie), met een luchtweerstandfactor 0,28 die in deze klasse zijn gelijke niet kent. Het is de eerste massaproductieauto met volledige hybride-airbags voor bestuurder en passagier, en een nieuw systeem met zij-airbags. In de Bochum-fabriek wordt begonnen met de productie van ECOTEC-motoren van 1,4 en 1,6 liter met 16 kleppen. De directie en ondernemingsraad van Opel beslissen om flexibele werktijden in te voeren om zich te kunnen aanpassen aan de vraag.
In 1996
Introductie van de nieuwe stationwagon Opel Vectra. De productie van de nieuwe Cadillac Catera, de eerste Cadillac "Made in Germany", gaat van start in Rüsselsheim, terwijl in Kaiserslautern (Duitsland) een nieuwe motorenfabriek wordt geopend voor de productie van de ECOTEC-dieselmotor met directe brandstofinspuiting en 16 kleppen, en in Szentgotthard (Hongarije) komt een nieuwe cilinderkopfabriek. Opel, General Motors en Renault tekenen een belangrijke samenwerkingsovereenkomst voor de sector van lichte bedrijfswagens.
In 1997
Opel kondigt het grootste verkoopoffensief uit zijn geschiedenis aan dat loopt tot in het jaar 2001 en dat 26 nieuwe modellen en variaties op bestaande modellen omvat. Verder wordt de nieuwe 1,0 liter ECOTEC-motor met drie cilinders geïntroduceerd op de Opel Corsa en twee nieuwe 16V ECOTEC-turbodieselmotoren met directe brandstofinspuiting, de 2,0 DTI en 2,2 DTI. In de Opel-fabriek in Zaragoza (Spanje), rolt sinds de start van de productie in 1982 de vijfmiljoenste auto, een Opel Corsa, van de assemblagelijn. De productie van de Calibra wordt na zeven jaar en na 240.000 verkochte eenheden stopgezet.
In 1998
In januari sluit het bedrijf een locatieovereenkomst met de arbeiders en verbindt zich ertoe zwaar te investeren in Duitsland. Opening van de nieuwe hoofdzetel Adam Opel AG in Rüsselsheim. In maart volgt de voorstelling van de nieuwe Opel Astra (tweede generatie) met volledig gegalvaniseerde carrosserie en een antiroestwaarborg van 12 jaar. Later dat jaar volgt een nieuwe generatie bedrijfswagens, de Arena met een brutogewicht 2,3 tot 2,8 ton en wordt de nieuwe Opel-fabriek in Gliwice (Poland) ingehuldigd.
In 1999
Op 21 januari viert Adam Opel AG 100 jaar autoproductie. De Opel Zafira wordt op de markt gebracht, een nieuwe compacte bestelwagen met zeven zitplaatsen met het innovatieve "FLEX7"-zitplaatssysteem, en de Opel Movano, de nieuwe bestelwagen met een brutogewicht 2,8 tot 3,5 ton. In mei gaat het bezoekerscentrum "Opel Live" open in Rüsselsheim, het eerste hoogtechnologische themapark met zo'n 30.000 vierkante meter binnen de bestaande bedrijfsruimten. In september volgt de Omega 2000 met een gedurfde stijl, innovatieve technologie en de nieuwe 2,2 16V ECOTEC-motor.
In 2000
In september 1999 kondigt Opel aan tot 2003 9 miljard DEM te zullen investeren in de ontwikkeling van producten en in de renovatie van de productiefaciliteiten. Met de Agila-microbestelwagen, de Speedster roadster, de Astra Coupé, en met toekomstige Astra-modellen als Eco 4, zal Opel in het nieuwe millennium een nooit eerder gezien aantal nieuwe modellen op de markt brengen en daarmee de heropleving van het merk bestendigen. Volledig in overeenstemming met het 138 jaar oude maar sterke merkimago van het bedrijf, worden nieuwe modellen aangeboden met navigatiesystemen en mobiele telecommunicatiemogelijkheden, en met de traditionele Opel-attributen als aandrijfdynamica, specifieke stijl, zuinigheid en veelzijdigheid.

Volgens sommige informatiebronnen zou Opel ook in de jaren ’30 – ’50 kinder- en poppenwagens geproduceerd hebben Vanaf 1862 tot eind jaren 1980 werden er in het verleden verschillende Opel emblemen op o.a. de naaimachines, fietsen en auto’s aangebracht. Zie hiervoor het boek: Zeichen der Zeit uitgegeven in opdracht van General Motors. Het boek is niet in de handel te verkrijgen. Sommige Opel liefhebbers hebben het boek ooit als relatiegeschenk gekregen

William Durant zou en moest dus op korte termijn verschillende automerken benaderen en opkopen, daarom vormde hij in 1908 de Buick Motor Company om tot GENERAL MOTORS.
Korte tijd later kocht General Motors de autofabrieken Oldsmobile en Cadillac op.
Dan was het de beurt aan Pontiac, Chevrolet…….
De aankoop van Ford werd door de bankiers van toen afgewezen!
Begin jaren 1920 kwam General Motors voor het eerst naar Europa en bouwde een assemblage fabriek in Copenhagen.
In 1924 oprichting van General Motors Continental Antwerpen. ( fabricage van Chevrolet )
In 1925 werd Vauxhall opgekocht.
In 1928 volgde Opel.
Geleidelijk aan verspreidde General Motors zich over de hele wereld met auto assemblage lijnen en ontelbare toeleveringsbedrijven.
In 1962 produceerde General Motors sinds zijn oprichting in 1908, zijn 75 miljoenste auto.
Vandaag maken ondermeer volgende automerken deel uit van General Motors: Chevrolet,Saturn,Pontiac,Hummer,Buick,Saab,Cadillac,Holden,GMC,Opel,Oldsmobile,Vauxhall,Fuji/Subaru,Isuzu,Susuki
Daewoo is volledig opgeslorpt door Chevrolet. De naam Daewoo bestaat niet meer.

Voor meer info over General Motors:
General Motors Website


(C) 2011 All Right reserved Home || Club || Geschiedenis || Contact || Te koop || Foto's || Links ||
Designed by Anvision Web Templates