Logo
Old Opel Veteran Club Belgium
Picture  
 
Geschiedenis
Opel geschiedenis
Nummerplaten
 
Old Opel Veteran Club Belgium - Geschiedenis nummerplaten
 

Als trotse bezitter van een oldtimer en alvorens op de openbare weg te worden toegelaten zijn we als Belg verplicht om bij de D.I.V. ( Dienst Inschrijving Voertuigen ) een Belgische autonummerplaat aan te vragen. We hebben naargelang onze wensen en regelgeving de keuze tussen een zogenaamde "O" plaat of een gewone inschrijvingsplaat.

Maar hoe zat dat nu vroeger jaren in elkaar?.

BelgiŽ is sinds 1830 onafhankelijk maar in die tijd waren er nog alleen maar koetsen met paard of uiterst zeldzaam een koets met een ingebouwde stoommachine op de openbare weg te bespeuren.
Zelfs de postzegel was toen nog niet uitgevonden. De eerste Belgische postzegel naar Brits model dateert slechts vanaf 1849.
Alhoewel......
Het oudste teruggevonden wiel in MesopotamiŽ is volgens deskundigen ongeveer 5500 jaar oud! Waren er 5500 jaar geleden al automobielen ?
De eerste automobiel, het woord komt van het Grieks auto ( zelf ) en mobile ( bewegen ) , dateert volgens de geschiedenis van 1830 vůůr Christus. De automobielen van toen werden aangedreven door zeilen. De Chinezen bouwden automobielen die met vuurwerk werden aangedreven en Simon Stevin ( geboren in Brugge in 1548 en overleden in Den Haag in 1620 ) bouwde een zeilwagen.

Opel-Old Opel Veteran Club Archief foto's

In 1678 maakte de Belgische JezuÔet Ferdinand Verbiest in China als eerste een met stoom aangedreven automobieltje. Hij baseerde zich op de Fransman Denis Papin's uitvinding van de stoommachine die toen nog niet efficiŽnt werkte. 100 Jaar later kon de Engelsman James Watt ( 1736-1819) de stoommachine pas efficiŽnt laten werken en werd zijn machine in diverse koetsen ingebouwd.
De Fransman Lenoir ( geboren in BelgiŽ ) ontwikkelde in 1860 een gasmotor. In een koets met gasmotor legde Lenoir 11 kilometer af in 3 uren tijd! Te voet ging sneller!
De Duitser Otto vond in 1862 de viertaktmotor uit en vanaf 1885 bouwde de Duitser Benz deze motor als eerste in een koets. De automobiel met ontploffingsmotor is definitief geboren.

Pas in de periode van onze tweede koning Leopold II,zowat in de jaren 1891-1892 kwam de commercialisering van de automobiel aarzelend op gang met als toonaangevende merknamen Benz,Daimler,Peugeot en Panhard-Levassor. Frankrijk en Duitsland waren koplopers op het gebied van automobielen.
In januari 1895,drie jaar eerder dan Opel,bracht een Belgisch bedrijf de eerste Belgische automobielen op de markt. Het waren Vincke modellen, gebouwd in Mechelen door een stoffeerder van treinwagons. De zonen van Adam Opel produceerden in Duitsland in 1898 hun eerste auto's volgens het concept Lutzman, enz.,enz,enz.................de automobiel markt is vertrokken.
Er verschenen steeds meer en meer automobielen op de openbare wegen.
Het was evident dat de toenmalige regeringen de noodzaak van herkenning van automobielen op de openbare wegen inzagen.
Zo was Frankrijk het eerste land van de wereld dat vanaf 14 augustus 1893 de verplichting invoerde om automobielen met een nationale nummerplaat te voorzien. In Duitsland was dit vanaf 1896 verplicht, in Nederland vanaf 1898 en in BelgiŽ vanaf 1899.
Vanaf 1900 kwamen de Belgische provincies tot de bevinding dat ook zij uit deze automobielen profijt konden halen. Zij voerden een bijkomende plaat in, de zogenaamde provinciale belasting. Deze platen hadden het model van een fietsplaat maar waren 4 x zo groot. Deze platen zijn wel verschillend van provincie tot provincie qua vorm en kleur.  Deze provinciale taksplaten waren op de bumpers gemonteerd vooraan de automobiel.
Een automobiel had in die tijd dus twee nummerborden!.Deze bijkomende taksplaten serie eindigde in 1914. ( Begin Eerste Wereldoorlog )

Opel-Old Opel Veteran Club Archief foto's                             Opel-Old Opel Veteran Club Archief foto's



 

De reeksen autonummerplaten die vanaf 1899 achtereenvolgens op Belgische automobielen voor privaat gebruik verschenen waren:

periode 1899-1912 zwarte cijfers op witte achtergrond   
nummering: 1 - 25000 en bijkomend nog een provinciale taksplaat (zie hoger)

Opel-Old Opel Veteran Club Archief foto's          Opel-Old Opel Veteran Club Archief foto's

 

periode 1912-1914 vijf witte cijfers op lichtblauwe achtergrond                                   
nummering: 10000 - 30000 en bijkomend  nog een provinciale taksplaat (zie hoger)

Opel-Old Opel Veteran Club Archief foto's

 

periode 1914-1918 vijf witte cijfers op zwarte achtergrond                                                           
nummering: 10000 - 30000

Opel-Old Opel Veteran Club Archief foto's

 

periode 1918-1921 vijf witte cijfers op donkerblauwe achtergrond                                                 
nummering: 30000 - 99999

Opel-Old Opel Veteran Club Archief foto's

 

periode 1921-1926 een witte letter en vier witte cijfers op donkerblauwe achtergrond                     
nummering: A0001 - M9999

Opel-Old Opel Veteran Club Archief foto's

 

periode 1926-1953 een,twee,drie,vier,vijf of zes rode cijfers op witte achtergrond                           
nummering: 1 - 999999

Opel-Old Opel Veteran Club Archief foto's          Opel-Old Opel Veteran Club Archief foto's

 

periode 1953-1962 een rode letter en vier rode cijfers op witte achtergrond                                    
nummering: A.0001 - 9999.Z

Opel-Old Opel Veteran Club Archief foto's          Opel-Old Opel Veteran Club Archief foto's

 

periode 1962-1971 twee opeenvolgende rode letters en drie rode cijfers op witte achtergrond         
nummering: AA.001 - 999.ZZ   

Opel-Old Opel Veteran Club Archief foto's          Opel-Old Opel Veteran Club Archief foto's

 

periode 1971-1973 twee niet opeenvolgende rode letters en drie rode cijfers op witte achtergrond         
nummering: A.001.A - Z.001.Z

Opel-Old Opel Veteran Club Archief foto's

 

periode 1973-**** drie rode letters en drie rode cijfers op witte achtergrond met uitsluiting van sommige lettercombinaties

          Opel-Old Opel Veteran Club Archief foto's

 

vanaf februari 1999-**** drie rode letters waarvan de eerste letter een O is  en drie rode cijfers op witte achtergrond UITSLUITEND VOOR OLDTIMERS

Opel-Old Opel Veteran Club Archief foto's          Opel-Old Opel Veteran Club Archief foto's

 

Voor verdere informatie over nummerplaten nu, bezoek de webiste:
O-kentekenplaat voor oldtimers


(C) 2011 All Right reserved Home || Club || Geschiedenis || Contact || Te koop || Foto's || Links ||
Designed by Anvision Web Templates